VES vraagt publicatie jaarverslagen CBvS vanaf 2015

Gepubliceerd door ABC Redactie op 26 August 2020

cbvsDe Vereniging van Economisten in Suriname (VES) heeft de Centrale Bank gisteren per brief haar bezorgdheid kenbaar gemaakt over de  financieel-economische en monetaire ontwikkelingen en het uitblijven van maatregelen. De VES wil met de Governor Maurice Roemer van gedachten te wisselen over het nieuwe monetair beleid. Daarnaast vragen ze de Jaarverslagen 2015 t/m 2019 van de Centrale Bank te publiceren.

De jaarverslagen, zijn sinds 2014 niet gepubliceerd. In 2018 gaf Governor Gersie aan dat het hem verboden werd om het Jaarverslag 2015 te publiceren. De vorige Governor Hoefdraad had in 2015 het overheidstekort monetair gefinancierd waarmee hij de Bankwet had overtreden. Door het niet publiceren probeerde men toenmalige Governor Hoefdraad uit de gevangenis te houden. Op deze overtreding staat 5 jaar gevangenisstraf.

In 2019 heeft Governor van Trikt stellig ontkend dat er voor hem een verbod zou gelden en op meerdere momenten aan de VES toegezegd de verslagen op korte termijn te zullen publiceren.

Ook Governor Roemer heeft op 24 maart  de publicatie aan de VES toegezegd. Dit is nog steeds niet geschiedt. Daarenboven heeft de Regering Santokhi-Brunswijk in haar Regeerakkoord reeds 2 maanden geleden de publicatie aangekondigd.